Conducció Automatitzada i Connectada

Comissió: Actes / Jornades Lúdiques (Tarragona)
Descripció: Conducció Automatitzada i Connectada

La conducció autònoma és vista com una de les tecnologies clau i un dels majors avançaments tecnològics que influirà i dibuixarà la nostra mobilitat futura i qualitat de vida.
La conducció autònoma obre les portes a assolir un dels reptes més ambiciosos però també més necessaris que la Unió Europea ha fixat en els últims anys: la Visió Cero. Però la conducció autònoma no només sembla ser la via per millorar la seguretat viària fins eliminar els morts a la carretera, sinó que també obre la porta a una més gran eficiència, més gran confort, més gran inclusió social i millor accessibilitat.

Quan parlem del vehicle autònom hauríem de corregir i començar a parlar de l'automatització de la mobilitat.
La mobilitat és un procés. Igual que fa dècades les plantes de producció van iniciar el camí de l'automatització, ara li toca a la mobilitat iniciar la seva trajectòria. La tecnologia està disponible. Així doncs més que una revolució, l'automatització ha de ser entesa com una evolució disruptiva Evolució pel que fa a l'increment d'automatització en el que el conductor anirà delegant en el vehicle unes certes activitats i responsabilitats de la conducció. Disruptiva perquè el salt tecnològic, l'acceptació de l'usuari i la definició dels models de negoci necessiten d'un canvi radical.

Avui dia disposem en els concessionaris de vehicles de nivell d'automatització 2 en el que el vehicle assisteix al conductor i pren unes certes decisions d'actuació en aquells esdeveniments irreversibles. Tanmateix, en menys d'1 any veurem que alguns d'aquests concessionaris ens ofereixen versions de vehicles amb nivells d'automatització 3 (en el que el conductor podrà demanar al vehicle que prengui els comandaments de la conducció i el vehicle en escenaris que no sigui capaç de prendre decisions amb garanties demanarà la transició cap al control manual). En pocs anys també observarem l'oferta de vehicles de nivell d'automatització 4 (nivell en què el conductor delegarà en el vehicle tota la responsabilitat en uns certs escenaris com les autopistes i el vehicle en aquests escenaris es comprometrà a no requerir en cap cas de l'acció del conductor). El nivell màxim d'automatització (nivell 5) arribarà al públic generalitzat cap al 2030 (encara que a dia d'avui ja s'estan realitzant proves de concepte). Aquest nivell 5 gràficament significa un vehicle sense volant i sense pedals... ja no hi ha conductor sinó que tots els usuaris són considerats com a passatgers.

Pel que fa a la tecnologia podem dir que els censors de percepció ( cameres, radars, ), així com els processadors i centraletes de control, les comunicacions de proximitat (WI-FI G5 802.11.p) y les de llarga distància (5G), els mapes digitals, la intel¿ligència artificial,... ja han arribat per quedar-se i la seva implantació en el mercat dependrà de l'acceptació per part de l'usuari i de les economies d'escala que regeixen sectors industrials com el de l¿Automació.

A la ponència del proper dia 31 de Gener es compartiran les principals visions i missions industrials de la conducció connectada i automatitzada des d'un punt de vista objectiu tractant de fomentar la discussió tècnica sobre aspectes com els principals reptes socials amb relació a la mobilitat de béns i persones, les més prometedores solucions tecnològiques per afrontar aquests reptes desafiaments, així com els principals fulls de ruta per assolir aquests ambiciosos objectius.
Dates: Dijous, 31 de gener de 2019
Horari: A les 18:00 h a la Seu de la Demarcació de Tarragona
Inscripcions: Període inscripció tancat

Places limitades.