La Demarcació de Tarragona del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya va organitzar un cicle de conferències sota el títol “Una visió propera de la recuperació econòmica” on van participar reconeguts experts per conèixer i analitzar el present i futur dels principals sectors econòmics de les comarques tarragonines.

El president de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Rubén Folgado, va destacar que “Indústria Química podrà liderar la recuperació si es prenen mesures urgents”. En aquesta línia, va explicar que el sector químic ha demostrat durant la crisi sanitària que és clau, estratègic i essencial per cobrir les necessitats ja que “aporta al territori una injecció de liquiditat que no té preu”. A més, Folgado va defensar la capacitat de la indústria química d’adaptar-se a les noves mesures de seguretat i protocols d’una manera àgil i resilient per la cultura de seguretat que la caracteritza.

Segons el president de l’AEQT, “s’han de prendre una sèrie de mesures de manera urgent per aconseguir que la indústria, en general, i la química, en particular, liderin la recuperació econòmica a Catalunya”. Folgado va defensar, entre d’altres, que cal equiparar els costos energètics als dels competidors directes d’altres països de la Unió Europea i posar en marxa unes infraestructures que permetin unes condicions de competitivitat equiparables a les d’altres zones de l’àrea comunitària.

Pere Palacín, catedràtic de l’Institut Químic de Sarrià i, fins el passat mes de maig, director general d’Energia, Mines i Seguretat Industrials de la Generalitat de Catalunya, va destacar que la crisi actual és “una oportunitat per impulsar la transformació del model energètic i fer de la indústria -més competitiva i sostenible- el vector de recuperació econòmica del nostre país”.

Palacín va explicar que la transformació en el sector energètic consisteix en el canvi del model actual basat en els combustibles fòssils i l’energia nuclear cap a un de més competitiu i sostenible basat en les energies renovables, l’estalvi i l’eficiència energètica. Per a això, l’antic director general d’Energia, va defensar que “cal replantejar el sistema tarifari elèctric per un de més just i modificar el model de preus de l’energia i de costos fixes ja que suposen la pèrdua de competitivitat de la nostra indústria respecte als països veïns”.

Pel que fa al sector turístic, Salvador Anton Clavé, catedràtic d’Anàlisi Geogràfica Regional a la Universitat Rovira i Virgili i director científic del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat, va preferir parlar “de represa més que de recuperació perquè la situació actual, amb dades sense precedents, segueix sent molt complicada”.

Respecte a les mesures a prendre per dur a terme la represa del sector, Clavé va destacar “la necessitat d’ajudar a protegir la viabilitat del teixit turístic, no només a través d’ajudes al sector sinó també minimitzant els efectes que tenen sobre les activitats turístiques les regulacions de mobilitat i distanciament i la percepció de seguretat i risc per part del consumidor”.

Vicenç Aguilera, president de la Comissió de Mobilitat dels Enginyers Industrials de Catalunya, va explicar que “la indústria de l’automòbil, amb la COVID-19, ha patit una situació molt dura però la recuperació està sent relativament ràpida. Tot i així, la situació mundial és asimètrica i també ho serà la recuperació depenent de les gestions que facin els diferents governs”.

Entre els grans reptes del sector, Vicenç Aguilera va destacar la capacitat de gestionar les coses de manera predictiva (doble subministrament), el nou escenari futur de la mobilitat com a servei, la realitat del Green Deal que farà canviar més de 20 anys amb vendes anuals d’uns 16 milions de cotxes de combustió, així com, el repte del vehicle autònom i l’elèctric.

Compartir