El passat dimecres 12 de juny es va celebrar l’entrega de la 16a edició dels Premis per Treballs de Recerca de l’Àrea de Tecnologia de segon de batxillerat a la seu del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya Demarcació de Tarragona. L’acte de lliurament ha comptat amb la presència del President del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya Demarcació de Tarragona, Fernando Torres; la Directora i Gerent de l’AEQT, Maria Mas; el President Honorífic de la Mútua dels Enginyers, Joan Munt;  i, finalment, la vocal Sílvia de la Flor i el vocal Lluís Maestre de la Junta Directiva de l’EIC Tarragona.

La selecció dels treballs de recerca es basa en el caràcter innovador, actual, creatiu i sostenible i els treballs finalistes seleccionats han aconseguit proporcionar solucions a problemes de la nostra societat, el que s’entén com l’objectiu principal de qualsevol enginyer o enginyera industrial. El Col·legi d’Enginyers Industrials vetlla pels interessos dels enginyers i, per tant, també aposta pels futurs professionals en un acte que esdevé un espai on els joves exposen oralment els seus treballs de recerca de batxillerat en l’àmbit tecnològic davant del jurat i públic assistent, realçant la feina feta i promovent amb aquesta les competències personals dels estudiants. El president dels EIC Demarcació de Tarragona, Fernando Torres, ha remarcat que “el nivell dels treballs és cada vegada més elevat així com la seva aplicació pràctica des de la ciència. Han de pensar en la utilitat de la seva formació i tenir una mentalitat global. La gent jove ha de pensar en gran i aquest acte és una oportunitat única per demostrar el que han fet i expandir-ho a tots els nivells de la societat. El futur és l’enginyeria industrial que és el motor tecnològic del canvi de la societat i de les persones”.

Per la seva banda, la directora i gerent de l’AEQT, Maria Mas posa en relleu el valor dels reconeixements que EIC Demarcació de Tarragona atorga als treballs de recerca dels estudiants “Tots els treballs estan enfocats a la sostenibilitat, a la reducció dels consums i a donar solucions a reptes que els alumnes s’han fixat i han assolit. Tots ells han fet un aprenentatge i han fet valdre tot el que han après. Tenen el perfil d’enginyers que necessitem a la nostra indústria i nosaltres tenim una capacitat d’absorció d’aquests perfils, els quals són molt necessaris en la nostra societat i pels quals apostem i sempre donem suport.”

Dels 11 treballs presentats, d’escoles i instituts d’arreu de la Demarcació de Tarragona i Terres de l’Ebre, quatre han estat seleccionats els finalistes i s’han guardonat:

PRIMER PREMI  - Delfín Armora Lahuerta del Col·legi Lestonnac l’Ensenyança pel seu treball “Millora aerodinàmica en un vehicle comercial”. Armora demostra amb el seu treball final de recerca com millorar el coeficient aerodinàmic de vehicles comercials per a una reducció en el consum i de les emissions de CO2. Els resultats de l’estudi han servit per valorar l’impacte de la millora de forma quantitativa. L’alumne ha desenvolupat un marc teòric que estudia al detall l’aerodinàmica en vehicles comercials, basant-se en els orígens i paràmetres com la resistència i la càrrega aerodinàmica. En la part pràctica de l’estudi, ha utilitzat una quinzena de models d’automòbils comercials a escala per mesurar tant la resistència com la càrrega aerodinàmica reals en un túnel de vent. Els resultats han permès a l’alumne crear una sèrie de peces per ser afegides i provades sobre els models amb l’objectiu de demostrar una millora en l’aerodinàmica i, per tant, en el rendiment i la sostenibilitat.

SEGON PREMI - El segon premi ha estat per a Pau Burgueño Miras de l’Institut Vila-seca pel seu treball de recerca “Girant cap al futur”. L’alumne de l’Institut Vila-seca ha creat una maqueta d’aerogenerador capaç de carregar la bateria d’un mòbil. Un projecte sostenible que aprofita l’energia del vent imitant els aerogeneradors dels parcs eòlics. El projecte s’ha basat en el disseny i creació d’una turbina eòlica que funciona i és capaç de generar energia renovable, en definitiva un sistema d’energia alternatiu a petita escala que subministra electricitat.

TERCER PREMI - El tercer premi s’ha entregat a Juan Francisco Campallo González per l’excel·lència del seu treball “Disseny d’un braç robòtic”.  Campallo ha centrat el seu treball de recerca en el disseny i creació d’un braç robòtic. Amb un desafiament com és el de la recerca per a construir i programar un robot fet a partir de la impressió 3D. Utilitzant el material PLA i el format d’impressió STL codificats per Gcode ha aconseguit el resultat final.

ACCÈSSIT - Finalment, l’accèssit ha estat per a Xavier Tafalla Segura alumne de l’Institut Roquetes per “La intel·ligència artificial. Una ajuda o una amenaça per a l’educació”. L’alumne planteja en la seva recerca quin pot ser el paper de la IA en l’àmbit educatiu així com les conseqüències del seu ús en el dia a dia. El treball s’endinsa en l’origen i l’evolució exponencial de la tecnologia així com les aplicacions que ja s’utilitzen en els centres escolars. Una reflexió entorn de l’ús que en fan les generacions més joves i la incògnita de l’efecte en una transformació i desenvolupament de la societat en clau positiva vers un possible impàs cap a la total deshumanització.

Compartir